Τρόπος ζωής με κορτιζόνη Η χρόνια λήψη κορτικοειδών έχει τις ίδιες κλινικές ομοιότητες με το μεταβολικό σύνδρομο όπως είναι η δυσανεξία στην γλυκόζη, η δυσλιπιδαιμία, η υπέρταση κλπ. Η ύπαρξη του μεταβολικού συνδρόμου αυξάνει από 2-4 φορές τον κίνδυνο για καρδιαγγειακές επιπλοκές. Αν αντιμετωπιστεί παρεμβαίνοντας στον τρόπο ζωής αντιστοιχεί με την χορήγηση οποιασδήποτε φαρμακευτικής θεραπείας.   Όσον αφορά τους υπέρβαρους, οι δίαιτες που είναι χαμηλές σε λίπος και υδατάνθρακες, έχουν μέτριες πιθανότητες απώλειας βάρους.   Ο ασθενής πρέπει να ακολουθεί μια δίαιτα η οποία ελέγχει τον μεταβολισμό των υδατανθράκων, χωρίς αυτό να εξαρτάται από τον βαθμό της υπεργλυκαιμίας του ατόμου. Αν κάποιος έχει ήδη διαβήτη τύπου ΙΙ, ο στόχος μας είναι να κρατήσουμε την γλυκοζιλωμένη αιμοσφαιρίνη κάτω από το 7%, και το σάκχαρο όσο πιο κοντά στις φυσιολογικές τιμές μπορούμε. Το 60-70% των θερμίδων πρέπει να προέρχονται από υδατάνθρακες και μονοακόρεστα λίπη. Η ζάχαρη επιτρέπεται όταν κάνουμε υγιεινή διατροφή, φτάνει να υπολογίζουμε τις θερμίδες της στην ημερήσια πρόσληψη υδατανθράκων. Κάποια γλυκαντικά χωρίς θερμίδες συνιστώνται στις επιτρεπόμενες ποσότητες και, φυσικά, οι υδατάνθρακες πρέπει να μοιράζονται ομοιόμορφα μεταξύ των κυρίως και των ενδιάμεσων γευμάτων.   Όταν παίρνουμε κορτικοειδή και δεδομένου ότι θα αυξηθούν όλα τα λιπίδια στο αίμα, πρέπει η δίαιτα να ελέγχεται και ως προς αυτά. Η σύνθεσή τους είναι πιο σημαντική από την ποσότητά τους, αφού έχουν σχέση με διάφορες καρδιαγγειακές νόσους.   Η κακή (LDL) χοληστερόλη μπορεί να επιρρεαστεί από τα κορεσμένα λίπη και η πρόσληψή τους δεν πρέπει να ξεπερνάει το 70% των θερμίδων που παίρνουμε σε καθημερινή βάση. Το ζωϊκό λίπος έχει περιέχει μεγαλύτερη ποσότητα κορεσμένων λιπών και χοληστερίνης, ενώ τα ψάρια περιέχουν πολυακόρεστα λιπαρά οξέα και προτείνεται να αντικαταστήσουν κάποιες ζωϊκές τροφές.   Καλό θα ήταν να παίρνουν ασβέστιο και βιταμίνη D σε καθημερινή βάση σε όσους πρόκειται να πάρουν κορτικοειδή για περισσότερο από 3 μήνες, πράγμα που είναι σχετικά δύσκολο να το πετύχουμε μόνο μέσω τις δίαιτας και είναι πιθανό να χρειαστούν συμπληρώματα με αποτέλεσμα να χρειάζεται να πίνει πιο πολύ νερό και έτσι να περιορίσουμε τον κίνδυνο της νεφρολιθίασης.   Ο σκοπός μας είναι να κατεβάσουμε τις τιμές της πίεσης του αίματος (για την συστολική κάτω από 120mmHg και για την διαστολική κάτω από 80mmHg). Αν ελαττώσουμε το αλάτι στο φαγητό, μπορούμε να ελέγξουμε τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης σχεδόν το ίδιο καλά με την φαρμακευτική αγωγή. Το νάτριο βρίσκεται σε πολλά τρόφιμα ως αλάτι τα οποία θα πρέπει να αποφεύγουμε, γιατί βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες.   Τέλος, όσον αφορά τα κατάγματα εξ’ αιτίας της οστεοπόρωσης χρειάζονται επιπλέον φάρμακα, όταν είναι απαραίτητα. Το ιδανικό βεβαίως θα ήταν να προσέχουμε τις πτώσεις.   Παρ’ όλα τα ευεργετήματα της κορτιζόνης πάρα πολλές φορές αντιμετωπίζουμε τις διάφορες παρενέργειές της. Για να τις αντιμετωπίσουμε και κυρίως να τις προλάβουμε μπορούμε να αλλάξουμε την διατροφή και τον τρόπο ζωής των ατόμων που χρησιμοποιούν κορτιζόνη. Στην ουσία δεν έχει μεγάλη διαφορά από τις ενδεικνυόμενες διατροφικές συνήθειες για τα φυσιολογικά άτομα. Πάντα όμως πρέπει να εξασφαλίζουμε ότι παίρνει όλα τα θρεπτικά συστατικά και να προσέχουμε να διατηρεί το σωστό σωματικό βάρος.   Ιωάννα Χαλιμούρδα Διατροφολόγος – Διαιτολόγος ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης
Αξιολογήσεις (0)

Ενημερωθείτε για το πως θα διατηρήσετε την καλή υγεία του δέρματός σας, με τον πιο φυσικό τρόπο.

Γνωρίστε φυσικά καλλυντικά υγείας και ομορφιάς, που έχουν ιδιαίτερα άμεσο αποτέλεσμα από τις πρώτες ημέρες εφαρμογής. Όλα τα προϊόντα είναι δερματολογικά ελεγμένα και πιστοποιημένα. (CPNP Certified)

ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ